måndag 27 april 2015

Vecka 17

Så här står det i Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem 2011:


Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musice­rande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En har­ monisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. 

  1. Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
    • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud, 

Vi har ett ansvar att ge barnen alla olika uttrycksformer och nu är det dans som står på tur. Så nu har dansträningarna i alla klasser från Fsk-3 satt igång. och det är viktigt att ni föräldrar stödjer oss och barnen i att de kan vara med på träningarna. Alla klasser har en egen dans med samerna och deras liv som tema. Vi avslöjar inte allt för det ska bli en överraskning för er som kommer och tittar på föreställningen.

Dansuppvisningarna sker 21 och 22 maj i stora sporthallen uppe på Hammaren IP mellan klockan 18.00-19.00. Vi återkommer närmre med mer information om klädsel och tider för barnen.

Här är lite bilder från Giraffernas repetition, vi börjar med en bild av Eva Persbrandt-Magnusson som är danskonsulent på Scenkonst Sörmland. Hon har varit här vid två andra tillfällen och haft dansprojekt med oss. Första gången var fyra år sedan, då gick våra sjuor i trean och de dansade sopberg och sopsortering. Då var vårt tema Hållbar utveckling.


Girafferna under ledning av Eva :








När vi är i skogen brukar vi tälja pinnar och barnen täljer då mest av barken av grenar. En jättebra träning på att hålla i kniven och lära sig hantverket. Nu tog jag med mig grenar hemifrån då vi fällt fem träd på tomten. Denna gång ville jag att barnen ska gå ett steg till i sitt täljande och tänket vad man sk göra. De får titta på grenarna och se om de ser ren figur bland grenverket. En klyka som är en hästmule, fågelnäbb osv och så sågar man av det man vill använda och börjar tälja fram sin figur som man sedan får måla om man vill. Vi fick fram flera underbara figurer:







Kommunen vill att alla i årskurs 2 svarar på en enkät om hur de trivs på Eftis, så vi tar alla en och en till datorn så får de fylla i svarsalternativen. En sak som barnen reagerat på är varför det bara finns 
OFTA,  IBLAND och ALDRIG som svarsalternativ men inte ALLTID. 

Det är ju härligt att ha barn på sitt Eftis som vill få svara ALLTID på om de trivs, 
känner sig trygga osv!



Nu när våren och det är fint väder är vi ute hela tiden, så verksamheten får flytta ut. 



Hejdå hälsar denna trägubbe från oss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar