torsdag 14 maj 2015

Vecka 20

Under de senaste två veckorna har jag, Marta, varit på Skansen fyra gånger.
Med Hjortar och Rävar en måndag och näst kommande måndag med Girafferna och Zebror. 
Eftersom vi var där även under Eftistid så tänkte jag visa från dessa resor är på vår blogg.

Skansen är ett fantastiskt ställe för att lära barn kulturhistoria och djur.
När jag jobbade i stan på Lilla Adolf Fredrik skola hade vi ett projekt där vi var på  Skansen en gång i månaden och besökte samevistet, skånegården, järnhandlen osv. Efter besöken efterarbetade vi i skolan och på fritids med de område vi hade just den gången. Detta resulterade i en utställning på Skansen som vi invigde under stor högtidlighet.
Under mina år som föräldraledig var jag med miona egna barn på Skansen en gång i veckan och vi upplevde alla årstider och jag såg djur och hus i barnens takt och med deras ögon.
Detta är min bakgrund till Skansen och att jag nu kände att jag ville visa främst samevistet men även de andra fantastiska delarna som finns där. Man skulle kunna går runt med eleverna i ett halvår utan att hinna visa allting:)
 Hazelius som grundade Skansen och Nordiska museet i slutet av 1800-talet hade som motto:  
Känn dig själv.
Genom historia om det förflutna lär du känna dig själv och förstå hur vi lever idag.

Vi hann med att titta på sälarna också








Här är Rävarna inne i Statarlängan som är hämtad från Bärga gård i Åkers Styckebruk. Statarna hade ett års kontrakt på gårdarna och flyttade i oktober om de sa upp sig eller blev uppsagda. I denna lägenhet bodde paret i 50 år, de hade det bra och fick bo kvar även efter att de slutat arbeta vilket var väldigt ovanligt vid denna tid. 





Här är köket med spis, diskställe och bakugn. När huset byggdes fanns inte vedspis utan då var det öppen eld. Samband med att vedspisen kom fotogenlampan så man fick ljus från nångot annat än eldstaden.



 Här är en korg som är gjord av björkrötter. Denna används vid ost tillverkning.


En förrådsbyggnad för mat som lämnas på fjället så man har mat till nästa gång man kommer. Den står på höga ben så inte djur ska komma åt maten.


Här är Boel som visade oss renarna och hur man kastar med lasso.


Alla barn brukar ha en sådan här trären för att kunna träna att kasta lasso.


Detalj från sommar kåtan.

Under dessa veckor har vi även fått njuta av körkonsert. 
En fantastisk upplevelse under ledning av Maarit och trumkomp av Oskar.



Så var det dags för tvåorna att åka till Skansen. 


Guidning av kåtorna och renarna samt rundvandring med mig till djur och hus.



Här står vi framför det äldsta huset på Skansen som flyttades hit 1901 från Norge. Sverige och Norge var i union fram till 1905 efter det släppte man tanken om Nordisk samling utan tog bara svenska hus.


Även Girafferna var inne i Statarlängan.

Tack alla barn och personal för fyra jättefina dagar på Skansen!

Glöm inte att fylla i vilken dag ni vill komma på dansuppvisningen och hur många som kommer.
Nästa vecka blir det slutspurt mot avslutningen på sametemat med 
slutfasen i utställningen och dansuppvisningen den 21 och 22 maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar